Jakie wyzwania komunikacyjne stoją przed programami oszczędnościowymi?

II Konferencja Międzynarodowa

10 kwietnia br. o programach zabezpieczeń emerytalnych debatowano podczas II Konferencji Międzynarodowej „Znaczenie komunikacji i edukacji w upowszechnianiu systemów oszczędzania długoterminowego. 5 lat PPK”. Głównym tematem wydarzenia były wyzwania demograficzne, komunikacyjne i cyfrowe, ale także wymiana doświadczeń we wdrażaniu platform informacji emerytalnej i bezpieczeństwo gromadzonych w nich danych.

Konferencja, zorganizowana przez PFR Portal PPK oraz Fundację GPW w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych, zgromadziła ekspertów w dziedzinie programów emerytalnych z wielu państw europejskich. Wydarzenie, umożliwiające międzynarodową współpracę i wymianę doświadczeń w zakresie zabezpieczeń na przyszłość, zostało włączone do inicjatyw Roku Edukacji Ekonomicznej 2024. 

Wyzwania w komunikacji systemów długoterminowego oszczędzania

O tym, jak edukować, ale przede wszystkim, jak komunikować konieczność oszczędzania na przyszłość, mówili Matti Leppälä (Belgia), Dejan Malesic (Włochy), Maria Mercè Claramunt Bielsa (Hiszpania) oraz Thomas Post (Niderlandy). Panel poprowadził Jakub Janas (Investment & Pensions Europe, Wielka Brytania).

Prelegenci podkreślali konieczność dostosowania języka i środków przekazu do odbiorcy, zarówno jeśli chodzi o kryterium wieku, jak i poziom wiedzy finansowej. „My wiemy, o co chodzi, my wiemy, co to są akcje, oszczędności, co oznaczają te wszystkie terminy, natomiast dla wielu przeciętnych zjadaczy chleba to jest czarna magia. Nie zdajemy sobie sprawy, ile wiedzą przeciętni ludzie. Komunikacja powinna być naszym podstawowym priorytetem” – podkreślał Thomas Post. „Jeżeli chcemy mieć wydajny i skuteczny system komunikacji, mówiąc do grupy, która ma jakieś przygotowanie finansowe, komunikacja powinna wyglądać zupełnie inaczej, niż gdy kierujemy ją do laików finansowych” – uściśliła Maria Mercè Claramunt Bielsa w nawiązaniu do postulatu stopniowania poziomów szczegółowości informacji. 

Kluczowe będzie tu zarówno poznanie rzeczywistych potrzeb uczestników programów oszczędnościowych, ale także wypełnienie luki edukacyjnej oraz jasne komunikowanie konsekwencji braku oszczędności. Ważne będzie także operowanie językiem korzyści, pokazanie możliwości, jakie będzie miał w przyszłości oszczędzający. Priorytetem jest dotarcie do młodych osób, wchodzących na rynek pracy. „Wiemy od 25 lat, że zmienia się demografia w Europie. Musimy zacząć oszczędzać, ponieważ przyszłe pokolenia nie będą w stanie wspierać osób, które tych oszczędności na emeryturę nie zgromadziły” – mówił Matti Leppälä

Według prelegentów w komunikacji mogą pomóc platformy emerytalne, pokazujące w jednym miejscu poziom wszystkich zgromadzonych oszczędności na przyszłość, ale także wykorzystanie sztucznej inteligencji i nowych technologii w generowaniu treści oraz przygotowywaniu opcji i rekomendacji świadczeń. 

Partnerem konferencji była Grupa LUX MED, TIAS oraz APT Defend. Partnerem medialnym wydarzenia była Gazeta Ubezpieczeniowa oraz IPE. Konferencję poprowadził dziennikarz Polskiego Radia, Patryk Kuniszewicz. Zapis konferencji można znaleźć tutaj lub na oficjalnej stronie wydarzenia
 

Autor: Marta Damm-Świerkocka